‘Muşamba müzesi’: İstanbul’un tarihi yerleri muşambalarla örtülü



Artı Gerçek

İstanbul’da yolu tarihi mekanlara düşenler, bitmeyen restorasyonlar yüzünden muşambalarla kaplı bir tarih turu yapıyor.


Fotoğraf: Kurtuluş Arı


İstanbul’un tarihi Sultanahmet bölgesinde Ayasofya Camii, Topkapı Sarayı, Sultanahmet Camii, Yerebatan Sarnıcı ve Arkeoloji Müzesi’nin restorasyon (yenileme) çalışmaları aynı döneme denk geldi. İskender Lahdi’nden Kaşıkçı Elması’na kadar birçok bölüm restorasyon nedeniyle kapalı. Yurttaşlar paravanlar ve iskeleler arasında tarihi eserleri geziyor.

Cumhuriyet’in haberine göre konuyu değerlendiren bir turist rehberi, “Ben kendimi bildim bileli bu iskeleler var. Turistler de artık alıştı” dedi.

Güvenlik görevlileri de iskelenin uzun yıllar daha Ayasofya’da kalacağı görüşünde.

RESTORASYONU YÜRÜTENLER: NE ZAMAN BİTER BİLMİYORUZ

Restorasyon çalışmalarını yürüten görevliler restorasyonun ne zaman biteceğinin belli olmadığını söylüyor.

SARNICIN SÜTUNLAR PERDELERLE ÖRTÜLÜ

Yerebatan Sarnıcı’nda da restorasyon çalışmalarından dolayı sarnıçtaki su çekilmiş. Sarnıcın içindeki pek çok sütun bez perdelerle örtülmüş.

Gülhane Parkı’nı çevreleyen sarayın duvarlarının da paravanlarla örtülü olduğu belirtilirken, İstanbul Arkeoloji Müzesi’ndeki İskender Lahdi’nin bulunduğu alanın da 4 yıldır kapalı olduğu ve ne zaman açılacağının belli olmadığı belirtildi.

Kültür ve Turizm Bakanlığı ise, konu hakkındaki soruları yanıtsız bıraktı.

TURİSTLER SİTEM EDİYOR: BİR ŞEY GÖRSEYDİK BARİ

“İstanbul’a gelen yerli ve yabancı turistlerin ilk uğrak yeri Sultanahmet. Tarihi yarımadanın ‘tarihi’ konumundaki turistik alanda muşambalarla kaplı tarihi göremeye turistler, tarihi bölgeden ayrılırken rehberlere ‘Bi şey görseydik bari’ diye sitem ettiği ifade ediliyor.

İsmini vermek istemeyen rehberler durumu şöyle anlatıyor: “Türkiye, yurtdışı tanıtım reklamlarında Topkapı’yı Kaşıkçı elmasıyla, Arkeoloji Müzesi’ni İskender Lahdi’yle, Sultanahmet Camii’ni (Blue Mosque) mavi çinileriyle tanıtıyor. Ancak İstanbul’a gelen turist, tanıtım reklamlarında övgüyle anlatılan bu eserleri göremiyor. Eserler muşambaların ardında... Nedeni, bitmeyen ve aynı anda başlatılan restorasyonlar... Turisti kandırmış olmuyor muyuz? Parasını ödeyip içeri giren turiste gösterecek bir şey bulamıyoruz. Çıkışta ‘bi şey görseydik bari’ diyorlar... Bir kere daha geleceksiniz restorasyon bitince diyoruz yarı şaka... Restorasyonun nisana yetişmesi ise tek dileğimiz..” (HABER MERKEZİ)