Washington Post'tan Veliaht Prense 'Kaşıkçı' suçlaması



Artı Gerçek

Gazete istihbarat yetkililerine dayandırdığı yeni bir haber yayımladı.


Amerikan Washington Post gazetesi, Suudi Arabistan Veliaht Prensi Selman'ın, 2 Ekim'de Suudi konsolosluğuna giden ve bir daha haber alınamayan gazeteci Cemal Kaşıkçı'nın birtakım vaatlerle Suudi Arabistan'a dönmesinin sağlanmasını, daha sonra da tutuklanmasını emrettiği iddiasını yazdı.

Washington Post, dün Suudi Arabistan'ın Kaşıkçı'yı yakalamak için yaptığı planın ABD istihbaratının dinlemelerine takıldığı iddiasının ardından yine istihbarat yetkililerine dayandırdığı bir haber yayımladı.

Habere göre Veliaht Prens, Kaşıkçı'nın ABD'nin Virginia eyaletinden Suudi Arabistan'a dönmesinin sağlanması ve ardından Cemal Kaşıkçı'nın tutuklanmasını emretti. Bu plan ABD istihbaratının dinlemelerine takıldı.

İLGİLİ HABER: ABD'DEN KAŞIKÇI İÇİN FBI TEKLİFİ

İLGİLİ HABER: CEMAL KAŞIKÇI OLAYINDA 5 KARANLIK NOKTA

'SUUDİ HÜKÜMETİ SÖZLERİNİ ASLA TUTMAYACAK'

Kaşıkçı'nın bazı arkadaşları da son 4 aydır Prens Muhammed'e yakın Suudi yetkililerin Kaşıkçı'yı arayıp, gazetecinin Suudi Arabistan'a dönmesi durumunda kendisine koruma hatta yüksek mertebeli devlet işleri teklif ettiğini söyledi. Arkadaşları, buna karşın Kaşıkçı'nın bu tekliflere şüpheyle baktığını ve bir arkadaşına Suudi hükümetinin kendisine zarar vermemek konusunda verdiği sözleri asla tutmayacağını söylediğini aktardı.

Arap kökenli Amerikan bir siyasi aktivist olan Halid Saffuri, Cemal Kaşıkçı'nın mayıs ayında bu konuda yaptığı bir görüşmenin ardından kendisine, "Şaka mı yapıyorsun, onlara en ufak bir güvenim bile olamaz." dediğini kaydetti.

ABD İSTİHBARATI KAŞIKÇI'YI BİLGİLENDİRDİ Mİ? 

Suudi Arabistan yönetiminin Kaşıkçı'yı tutuklamaya yönelik önceden yaptığı planlara dair ABD'nin elde ettiği istihbaratlar, Trump yönetiminin Cemal Kaşıkçı'yı tehlikede olduğu konusunda uyarıp uyarmadığına dair soru işaretlerini doğurdu.

ABD'de 2015'te imzalanan bir yönergeye göre, istihbarat ajanslarının kaçırılma, ciddi bir şekilde yaralanma ya da öldürülme tehlikesi bulunan kişileri uyarma yükümlülüğü var. Bu zorunluluk için söz konusu kişinin ABD vatandaşı olması şartı bulunmuyor.

Adının açıklanmasını istemeyen eski bir ABD istihbaratı yetkilisi, "Kaşıkçı'nın yakalanması, tutuklanması olarak yorumlanmış ve bu nedenle uyarı zorunluluğu doğmamış olabilir ama söz konusu dinlemelerde şiddet içeren eylemler planlanmışsa evet, Kaşıkçı uyarılmalıydı." değerlendirmesinde bulundu.

Uyarı sürecinden sorumlu olan Ulusal İstihbarat Direktörü Ofisi, Kaşıkçı ile bu konuda iletişime geçilip geçilmediği konusunda yorum yapmadı.

NYT: OTOPSİ UZMANI İLE OTOPSİ TESTERESİNİ BERABERLERİNDE GETİRMİŞLER

New York Times (NYT) gazetesi, Kaşıkçı'ya ilişkin haberinde Türkiye’ye gelen 15 kişilik ekipten birinin otopsi uzmanı olduğu ve cesedi parçalara ayırdığının tahmin edildiğini ileri sürmüştü. Başkonsoloslukta yapılacak incelemede cinayet soruşturmalarının kilit işlemi olan luminol incelemenin de yapılacağının Suudilere iletildiğini belirten gazete, iddiaya göre bu bilginin paylaşılmasının ardından Suudi yetkililer, "luminol" incelemeyi kesin bir dille reddettiğini yazdı.

NYT , kayıp Suudi gazeteci Cemal Kaşıkçı’yla ilgili yeni iddialara yer verdi. Buna göre Suudi Arabistan’dan Türkiye’ye gelen 15 kişilik ekipte, ülkenin adli tıp kurumunun başında olan Dr. Salah Muhammed Al Tubaigy de vardı. Ekibin Kaşıkçı cinayeti için özel bir de testere getirdiği ileri sürüldü. Öte yandan ABD Senatosundan Donald Trump'a gönderilen mektupta, Suudi gazeteci Cemal Kaşıkçı olayının "Magnitsky Yasası" kapsamında soruşturulması talep edildi.

NYT'e konuşan Türkiye'den yetkililere göre, Cemal Kaşıkçı 2 saat içinde, hızlı ve karmaşık bir operasyonla öldürüldü. Buna göre Suudi ajanlar, Kaşıkçı’nın cesedini bu cinayet için getirdikleri testereyle kestiler.

NYT SPONSORLUKTAN ÇEKİLDİ

Öte yandan, NYT, son dönemde Suudi gazeteci Cemal Kaşıkçı'nın akıbeti konusunda eleştirilerin hedefi olan Veliaht Prens Selman'ın himayesinde düzenlenecek Geleceğe Yatırım Girişimi (Future Investment Initiative) adlı konferanstan sponsorluğunu çektiğini açıkladı.

NYT sözcülerinden Eileen Murphy, yaptığı açıklamada, gazetenin Prens Muhammed himayesinde 23-25 Ekim'de Riyad'da düzenlenecek konferanstan medya sponsorluğunu çektiğini duyurdu.

Söz konusu konferansın diğer sponsorları arasında Bloomberg, CNBC, CNN gibi diğer ABD'li basın kuruluşları bulunuyor.

Future Investment Initiative, "Çöl'deki Davos" olarak biliniyor.

Suudi reformistler için önemli bir platform olan Al Watan gazetesine büyük katkılarda bulunan ve Ortadoğu'nun en etkin gazetecilerinden biri olarak bilinen Washington Post Yazarı Cemal Kaşıkçı, 2 Ekim'de Suudi Arabistan'ın İstanbul Başkonsolosluğuna gitmiş ve kendisinden bir daha haber alınamamıştı. (DIŞ HABERLER SERVİSİ)